«Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНУ!»
КОНКУРСНО - ІГРОВА ПРОГРАМА «Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНУ!»
для учнів 6 - 9 класів
Мета: актуалізувати знання учнів про цікаві факти з історії та культури України, сприяти розвитку пізнавальних інтересів та інтелектуальних здібностей, формувати почуття національної гідності, поваги до здобутків своїх пращурів та сучасників.
Реквізит:сигнальні картки.
Музичне оформлення: фонограма (мінус) пісень: «На світі є одна країна», сл., муз. D.Lemma; «Я люблю Україну!»; «Гімн України», муз.М. Вербицкого; «Мова єднання», сл. та муз. О. Самойдюка; «Ой на горі двадубки», «А мій милий вареничків хоче», «При долині кущ калини», «Їхав козак за Дунай», «Несе Галя воду», «Із сиром пироги», «Ти ж мене підманула», сл. та муз. народні.
Технічні засоби: комп’ютер.
Перебіг конкурсно-ігрової програми
Звучить пісня «На світі є одна країна, яку люблю, – це Україна»
Ведучий. Україна – дивовижна країна з віковою історією та багатою культурою, що створювалася протягом тисячоліть. На її території розміщено більше 125 тисяч історичних, археологічних пам’яток, прикладів мистецтва, безліч музеїв, що зберігають понад 10 мільйонів експонатів, 14 тисяч пам’яток архітектури, понад 1000 об’єктів паркового мистецтва, 46 історичних культурних заповідників. Ландшафт нашої Батьківщини вражає своїм розмаїттям: від величних Карпатських гір на заході, родючих степів у центрі до мальовничих берегів Чорного й Азовського морів на півдні. Кожен її куточок – це невичерпна скарбниця культурних, природних, історичних цінностей, вартатого, щоб її відкрили.
Про цікаву, самобутню, красиву та не схожу на жодну з держав Україну –розповідь у нашій конкурсно-ігровій програмі «Я люблю Україну!».
Звучить музична заставка «Я люблю Україну!»
Ведучий. Щиро вітаємо всіх присутніх і запрошуємо до участі дві команди, які сьогодні будуть змагатися між собою.
Представлення команд (назва, гасло, капітан команди)
Ведучий. Кожне завдання буде оголошено перед початком туру таоцінюватиметься відповідною кількістю балів. Оцінювати конкурс буде вельмишановне журі у складі:
Виграє та команда, яка набере більшу кількість балів.
Конкурсно-ігрова програма «Я люблю Україну» проходитиме в 4 тематичних турів:
І тур – «Моя країна – Україна»
ІІ тур – «Історія грошової одиниці»
ІІІ тур – «Міста України»
ІV тур – «Усяка пташка свої пісні співає»
І тур «Моя країна – Україна»
Ведучий. Григорій Сковорода говорив: «З усіх скарбів найкращий –знання. Їх не можна ні вкрасти, ні згубити, ні знищити». Здобувши освіту, кожен із вас власною справою може звеличувати Батьківщину. А наскількиґрунтовні ваші знання про історію українського народу, його традиції такультуру, ми з вами зараз і перевіримо. У першому турі гри будуть задаватися бліц-запитань. Час на роздуми одного запитання до 5 секунд. Відповідає та команда яка подасть сигнал карткою, на запитання відповідає капітан. Якщо команда відповідає неправильно, іншій команді надається право відповіді. Правильна відповідь оцінюється в 1бал.
Питання
1. Назвіть ім’я українського політичного і громадського діяча який став автором першої в світі Конституції і коли була затверджена? (Пилип Орлик, 1710р.)
2. Про яке місто йде мова? «Одне з найбільших і найстаріших міст Європи. Розташоване у середній течії Дніпра, в північній Наддніпрянщині. Політичний, соціально-економічний, транспортний та освітньо-науковий центр країни. Окрема адміністративно-територіальна одиниця в складі України». (Київ)
3. Як називається основний Закон нашої держави? (Конституція)
4. Коли було прийнято Незалежність України? (24 серпня 1991р.)
5. Хто був першим президентом України? (Леонід Кравчук)
6. Коли було прийнято Конституцію України?(28 червня 1996р.)
7. Який князь здійснив хрещеня Русі? (Володимир Великий)
8. Яким орденом нагороджуються в Україні тільки жінки? (Княгині Ольги)
9. Хто написав слова Державного гімну України? (Павло Чубинський)
10. Ми, українці, гордо називаємо себе козаками. Що означає слово козак? (вільна людина)
ІІ тур «Історія грошової одиниці»
Ведучий. Історія українських грошей бере свій початок із часів Київської Русі. Назва національної гривні походить від назви золотої жіночої прикраси (гривна), яку носили на «гриві», або «загривку», тобто на шиї.
А в обіг гривня ввійшла згідно з Указом Президента України Леоніда Кучми«Про грошову реформу в Україні», і з того часу гривня є грошовою одиницеюУкраїни.
Отож, пропоную перейти до ІІ туру, який має назву «Історія грошової одиниці» та складається з 8 завдань. Участь у ньому беруть одразу 2 команди.
За підказками потрібно назвати: історичну постать, грошову одиницю, на якій зображено її портрет та колір цієї купюри. За відповідь після 1-ої підказкикоманда отримує 3 бали, після 2-ої – 2 бали, після 3-ої – 1 бали. Максимальний час для обдумування – 30 секунд. Якщо команда відповідає не правильно, тоді бали, відповідно до підказок, зараховуються іншій команді.
Про готовність відповіді командир команди повідомляє піднятою сигнальноюкарткою.
Перше завдання.
1-ша підказка. Освіту здобував спочатку в Києво-Могилянській колегії, згодом – у єзуїтській школі – у Варшаві. Він побудував багато шкіл і церковвласним коштом. Для Київської Академії наказав звести новий величнийбудинок на три поверхи.
2-га підказка. 200 років після смерті цієї людини її ім'я ганьбили, а всіх свідомих українців росіяни прозивали його іменем.
3-тя підказка. Народився у с. Мазепинці (нині Білоцерківський район Київської області). Був першим українським гетьманом, який незмінно тримавгетьманську булаву протягом майже 22 років.
(Іван Мазепа, зображений на 10 гривневій купюрі червоного кольору)
Друге завдання.
1-ша підказка. Спочатку він навчався в Київській братській школі, далі, затвердженням польських істориків, у єзуїтській, що в Ярославі над Сяном. Обдарований природним розумом, він був досить освіченою для свого часу людиною, вільно володів польською й латинською мовами, а пізніше – ще й турецькою та французькою.
2-га підказка. Ще замолоду потрапив у турецьку неволю, після неї став сотником козацького війська й зажив слави відважної та розумної людини. Після підписання Зборівської угоди він став гетьманом України й очолив визвольну війну українського народу проти польської шляхти. Аби захистити Україну від Польщі, пристав на бік московського царя, а коли відчув зраду,спробував здобути поміч для України від Швеції, Туреччини, Молдавії,Угорщини.
3-тя підказка. Чоловік, ім'я якого ви повинні відгадати, був сином чигиринського підстарости Михайла і проживав у невеликому хуторі Суботів.
(Богдан Хмельницький, зображений на 5 гривневій купюрі синьогокольору)
Третє завдання.
1-ша підказка. Згідно царського Указу «Про набір співаків у двірську капелу» дев'ятнадцяти річний студент із Києва стає «придворним уставщиком», тобто солістом придворного хору цариці Єлизавети, яка любила тішити себеслуханням співу, особливо українських пісень.
2-га підказка. За життя був дуже відомою в Україні людиною, його погляди обговорювалися у вчених колах, про нього писали в листах представники тогочасної еліти. У той же час його вірші-псалми співали н аярмарках лірники. Жодного твору поета не було надруковано за життя, алемайже в кожному інтелігентному домі були рукописні копії.
3-тя підказка. Із дитячих років, ще юнаком, майбутній філософ та письменник звик допомагати своїм батькам. Щастя, що ця допомога давала йому справжнє задоволення, бо його рідні – звичайні селяни – змогли вказатидитині на те задоволення, яке може приносити праця заради власногодобробуту. Пізніше все пережите в дитинстві поет висловив у творах, тафілософській теорії. Він навчав, що кожна людина має працювати.Ледарювання призводить до деградації насамперед духовної, воно ніби уповільнює життя людини, робить його беззмістовним та безбарвним. Тільки праця в змозі позбавити людину песимізму, нудьги та сірості.
(ГригорійСковорода, зображений на 500 гривневій купюрі персикового кольору)
Четверте завдання.
1-ша підказка. У цього діяча було близько 100 псевдонімів – Джеджалик,Брут Хома, Мирон, Живий, Кремінь, Марко та інші. Писав твори нелише українською, а й польською, німецькою мовами. Він був першим професійним українським письменником, який відважився жити з праці пера. Не мав державної роботи, жодних нагород, кафедри в університеті.
2-га підказка. Славетний митець був тричі заарештований. У перший развін провів у камері з кримінальними злочинцями 11 місяців. А після другогоарешту, в 1880 році, ледь не помер із голоду. Тоді за тиждень у готелі він, безєдиної помарки, написав повість «На дні» і на останні гроші відіслав її доЛьвова, після чого три дні жив на три центи, знайдені на березі річки Прут. Аколи їх не стало, лежав без пам'яті, без сил. Урятував письменника старий служитель готелю.
3-тя підказка. Він є автором збірок «З вершин і низин», «Зів'яле листя»,«Мій ізмарагд», «Semper tiro», «Давнє й нове», «Із літ моєї молодості».
(Іван Франко, зображений на 20 гривневій купюрі зеленого кольору)
П’яте завдання.
1-ша підказка. Сини цього державного діяча були одружені з чужоземними королівнами, а дочки – з королями. Панував 35 років, а прожив –75. Його поховали в церкві святої Софії в мармуровій домовині.
2-га підказка. Залишився в історії як великий містобудівник. Ним були споруджені численні церкви, у той час у Києві нараховувалося близько 400церков. На честь перемоги над ворогами князь вибудував так звані «Золотіворота», що вражали іноземців своєю пишнотою. Його будівельний розмах виходив далеко за межі столиці України. Він заснував міста Корсунь, Юр’їв, Новгород-Сіверський.
3-тя підказка. Із малих літ цей князь був намісником батька, князякиївського Володимира Великого, в Ростові, а після смерті брата Вишеслав став князювати у Новгороді. Саме це місто і стало його воєнною силою і підтримкою протягом усього його правління.
(Ярослав Мудрий, зображений на2 гривневій купюрі, купюра жовто-коричневого кольору)
Шосте завдання.
1-ша підказка. Цей хлопчик із часом виявив багатогранність творчогообдаровання: здібності співака, художника, скульптора, поета, прозаїка,публіциста, драматурга, літературного критика. У всьому світі відомий як захисник прав пригноблених людей.
2-га підказка. Першим коханням молодого юнака була Оксана, йогоровесниця. Родичі та знайомі закоханих були впевнені, що молоді одружаться,щойно досягнуть старшого віку. Але надії були марними: хлопець у валці свогопана мусив поїхати до Вільна. Розлука була несподівана й довга. Усе своєжиття митець згадував ту дівчину, яку колись кохав.
3-тя підказка. Коли вийшла перша збірка поетові було лише 26 років. Уній містилися лише вісім творів: «Перебендя», «Тополя», «Думка – нащо менічорні брови», «До Основ'яненка», «Іван Підкова».
(Тарас Шевченко,зображений на 100 гривневій купюрі жовто-зеленого кольору)
Сьоме завдання.
1-ша підказка. До прийняття християнства князь утримував численнігареми. 300 наложниць – у Вишгороді, 300 – у Білгороді, 200 – у Берестові. Аледітей від них у розрахунок не брали. Літописці фіксували лише «законнішлюби» князя і нащадків від них.
2-га підказка. Саме він наказав карбувати перші срібні гроші. На одномубоці монети було його зображення на престолі, а на другому – тризуб. Іназивали його Великим або «Ясним Сонечком», бо зробив він великою іміцною нашу державу.
3-тя підказка. Найважливіше, що зробив він для України – прийняв християнську віру й охрестив увесь народ. Відтоді почали поширюватися в наснаука й освіта. Учені монахи писали українську історію, і тому про цього князями знаємо більше, ніж про Олега, Ігоря й Святослава.
(Володимир Великий,зображений на 1 гривневій купюрі жовто-синього кольору)
Восьме завдання.
1-ша підказка. Дід цього діяча, благословив онука на навчання в Києві в університеті Святого Володимира, був за життя нагороджений двома орденами Святої Анни, бронзовим хрестом, орденом святого рівноапостольського Володимира, – і йому було подаровано дворянство. Саме дід навчався у Тифліській гімназії і в Київському університеті на історико-філологічномуфакультеті.
2-га підказка. Він був громадсько-політичним і державним діячем України, неофіційною головою Української Центральної Ради й істориком України. Обраний академіком Української академії наук і дійсним членом Академії наук СРСР.
3-тя підказка. Протягом 1897-1898 pp. – організатор української науки, написав і видав перший том «Історії України-Руси», 1898 році – другий том, а протягом 1900 року – третій, що містив давній період історії України. Крімтого, видав ряд публікацій щодо українського питання – «З біжучої хвилі»(1906), «Наша політика» (1911), «Вільна Україна» (1917).
(МихайлоГрушевський, зображений на 50 гривневій купюрі фіолетового кольору)
Члени журі підсумовують бали перших двох турів
ІІІ тур «Міста України»
Вчитель. В Україні існує близько 457 міст, більша їх кількість на сході, а менша – в південних та північних областях. Назви міст України, як правило, давні та названі на честь історичних постатей, діячів науки й культури,походять від назв річок, озер, селищ тощо.
У наступному турі конкурсу двом командам буде запропоновано відгадати місто в Україні за його частинами. Кожна частина слова – цеконкретне визначення якогось поняття. Наприклад, «Загальна назва населеногопункту. Перша частина слова – не ходить, а людей через річку переводить (міст), друга – вигук (о). Отже, отримали слово «місто».
Максимальний час на обдумування – 60 секунд. Про готовність відповіді командири повідомляють піднятою сигнальною карткою.
Зміст загадок
1. Назва обласного центру України, яка складається із слова, що означає довгу глибоку канаву, та заперечної частки. (Рів + не = Рівне)
2. Назва міста України, яка складається із займенника та двох останніх складів слова, яке означає основне джерело постачання питної води длябільшості сільських населених пунктів. (Він + криниця = Вінниця)
3. Одне з найбільших міст Харківської області, яке складається зі слова,що в перекладі на російську мову означає сушений виноград. (Ізюм)
4. Назва обласного центру України. Слово складається із двох частин: повного ім’я Колі та дієслова «їсти» чоловічого роду, минулого часу. (Микола + їв = Миколаїв)
5. Назва обласного центру України, яка складається із слова, що означає вид єдиноборства, поширеного в Японії, у якому два борці виявляютьсильнішого на круглому полі. Остання літера цього слова замінюється на українську літеру и. (Сумо – о + и = Суми)
ІV тур – «Усяка пташка свої пісні співає»
Ведучий. Українська пісня... Вона є однією із святинь нашого народу,його найціннішим духовним скарбом, гордістю й красою. Народні пісні України створювали протягом століть. Перевіркою якості їх став час. Найкращі пісні дійшли до нас незміненими, їх співали наші бабусі і співаємо зараз ми ухвилини смутку та радості. Останній тур нашого конкурсу називається «Усяка пташка свої пісні співає».
Завдання: учасникам команд потрібно відгадати назву української народної пісні за описом. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.Максимальний час для обдумування – 30 секунд. Про готовність відповідікомандири повідомляють піднятою сигнальною карткою.
Опис українських народних пісень
1. У цій пісні йде мова про 2 дерева родини букових, що розмістилися наобширній ділянці земної поверхні з різкими коливаннями висот і контрастними формами рельєфу, піднесеній вище 600 м над рівнем моря. («Ой на горі двадубки»)
2. У пісні оспівується бажання чоловіка з’їсти українську національну страву у вигляді відвареного прісного тіста і начинки з м'яса, грибів, овочів,фруктів, ягід або сиру. («А мій милий вареничків хоче»)
3. У пісні йде мова про поїздку вільного озброєного чоловіка, представника військового стану, за річку, яка є другою за довжиною і площею річкового басейну Європи. («Їхав козак за Дунай»)
4. Пісня про жінку, ім’я якої з грецької мови означає «спокій, тиша, штиль на морі», яка несе речовину, потрібну для органічного життя надугоподібній палиці для ручного перенесення вантажу. («Несе Галя воду»)
5. Пісня оповідає про дівчину, яка щодня від понеділка до неділі включно призначає юнакові побачення, а сама на них не приходить. («Ти ж мене підманула»)
6. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє могутню державу, щорозташована в південно-східній частині Європи та межує з Білорусією напівночі, із Польщею на заході, зі Словаччиною, Угорщиною, Румунією й Молдовою на південному заході та з Росією на сході. (Гімн України)
Журі підраховує результати гри
Ведучий. А покищо ми всі разом пограємо гру «Запитання – відповідь». Хто дає правильну відповідь той отримає солодкий подарунок.
Перелік запитань
1. Назвіть автор музики Державного Гімну України. (М. Вербицький)
2. Назвіть свято, яке символізувало об'єднання України? Як зараз називається це свято? (День Соборності України)
3. Назвіть ім’я поета, який народився 9 березня 1814 року. (Т.Г.Шевченка)
4. Назвіть прізвище українського першодрукаря. (І. Федоров)
5. У якому році було вперше видано «Кобзар»? (1840)
6. Як називали в Стародавній Русі татарське військо? (Орда)
7. Як звали першого президента України? (Михайло Грушевський)
8. Назвіть автора повісті «Захар Беркут». (І. Франко)
9. Як називається три самостійні твори одного автора, пов’язанієдністю задуму й сюжету…? (Трилогія)
10. Назвіть місто, яке в минулому було столицею України. (Харків)
11. Назвіть ім’я засновника міста Львова? (Данило Галицький)
Оголошення результатів гри
Ведучий. Дорогі діти! Ви – майбутнє нашої держави. Тож, своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю й незалежність України.
Любіть Україну і пишайтесь тим, що ви українці!