Головна » Відкриті уроки » Математика

Математика

 5 клас

23 жовтня 2015 року

Тема: Трикутники. Види трикутників

Вчитель: Роздобудько Інна Іванівна

    Тема: Трикутники. Види трикутників. Урок-казка

Мета: поглибити знання учнів про трикутник, його види, побудову трикутників,  розвивати графічні та обчислювальні навички, культуру мовлення, логічне мислення, комунікативні уміння, сприяти виробленню навичок постановки і досягнення своєї мети, виховувати математичну культуру, позитивну мотивацію до навчання, наполегливість, охайність ведення записів в зошиті, вимогливість до результатів своєї роботи, радість за успіх іншого.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал (конверти з трикутниками різних видів), транспортир, лінійка, косинець, підручник «Математика 5 клас», моделі трикутників.

      Девіз уроку:

Якщо хочеш досягнути
У житті вершин,
Математику збагнути
Мусиш до глибин!

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учні-сусіди обмінюються зошитами. Диктую правильні відповіді. Учні звіряють їх з відповідями у зошитах і, за необхідності, роблять виправлення.

№328. Р = 8 + 8 + 8 + 10 + 10 + 10 = 54 (см). Відповідь: 54 см.

№332. Р = 4+(4 + 2) + (4 + 2 + 2) + (4 + 2 + 2 + 2) + (4 + 2 + 2 + 2 + 2) = 40 (см). 

Відповідь: 40см.

 ІІІ. Постановка мети уроку

- Діти, давайте всі ми закриємо очі і уявимо, що ми опинилися в казці. Казки нас учать: бути чесними, справедливими, допомагати старшим, учать захищати слабших. З самого раннього дитинства ми взнаємо з казок багато нового і цікавого.

Вже декілька уроків ми з вами подорожуємо країною Геометрія. Наші зупинки були в таких містах: Пряма, Відрізок, Промінь, Числовий промінь, Кут, Многокутник. І сьогодні нова зупинка. Визначити назву міста, в якому ми зупинимося ви зможете за допомогою шаради.

ник

-               Так, дійсно, тема сьогоднішнього нашого уроку «Трикутник. Види трикутників».

Три точки невеличкі

Відрізками сполучимо.

А те, що утворилося,

Всі разом ми озвучимо.

Це не круг, не прямокутник,

А фігура ця - …

Я  пропоную вам сьогодні відправитися в казкову подорож вулицями міста Трикутників. Кожне місто має багато вулиць і проспектів. І в місті, де ми зупинилися є шість  великих вулиць:

-         вулиця прямокутних трикутників

-         вулиця тупокутних трикутників

-         вулиця гострокутних трикутників

-         вулиця рівнобедрених трикутників

-         вулиця різносторонніх трикутників

-         вулиця рівносторонніх трикутників.

Трикутник -  це дуже цікава фігура. Без знань про неї неможливе успішне вивчення геометрії як окремого розділу математики. Але в місті Трикутників сталося лихо. Злі Многокутники заполонили місто і виселили його справжніх жителів. Давайте допоможемо трикутникам вигнати непрошених гостей і знову поселитись у своїх домівках.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Щоб перемогти першого Многокутника, повторимо деякі відомості про трикутник. За кожну вашу відповідь, ви будете отримувати картки, підрахувавши які в кінці уроку, я поставлю вам оцінки.

Запитання до учнів

         Що  називають  периметром  фігури ?

         Які многокутники вам відомі ?

         Чи  може  периметр  фігури  бути  меншим за суму будь-яких двох її сторін ?

 

V. Вивчення нового матеріалу

З усіх многокутників трикутники мають найменшу кількість сторін. Трикутники можна розрізняти за видами їх кутів.

Якщо всі кути в трикутнику гострі, то його називають гострокутним трикутником.

Якщо один із кутів трикутника тупий, то його називають тупокутним трикутником.

Якщо один із кутів трикутника прямий, то його називають прямокутним трикутником.
 

Говорять, що ми класифікували трикутники за видом їх кутів.

Трикутники можна класифікувати не тільки за видом їх кутів, а й за кількістю рівних сторін.

Якщо дві сторони трикутника рівні, то його називають рівнобедреним трикутником.

На рисунку трикутник  ABC — рівнобедрений, АВ = ВС - бічні сторони, АС— основа.

Якщо АВ = ВС = а, АС = b, то Р = 2а + b

Якщо сторони трикутника рівні, то його називають рівностороннім трикутником.

 Трикутник ABC— рівносторонній. АВ = ВС = АС = а, Р = 3а

Якщо сторони трикутника мають різні довжини, то його називають різностороннім трикутником.

Трикутник  ABC — різносторонній. Якщо АВ = с, ВС = а,

АС = b, то  Р = а + b + с

 

VІ. Розв’язування задач. Закріплення вмінь та навичок учнів

Усні вправи

Для того, щоб перемогти Другого злого Многокутника, розв’яжемо усні вправи.

1. Знайти периметри трикутників зі сторонами:

-             3, 4 і 5 см

-             6, 6 і 6 см

-             5, 5 і 8 см.

Які ці трикутники за сторонами?

2. Визначити вид трикутника за його кутами:

а) 34°; 127°; 19°.

б) 40°; 50°; 90°.

в) 45°; 60°; 75°.

г) 95°; 85°; 5°. 

3. Нарисуйте рівносторонній, рівнобедрений і різностороння трикутники.

 Практична робота

Щоб перемогти наступного злого Многокутника, виконаємо практичні завдання.

Запрошуються  для змагання два учні. Маємо два аркуші паперу прямокутної форми і ножиці. Треба розрізати прямокутник  по прямій лінії на дві частини так, щоб з них можна було скласти трикутник. Результат продемонструвати іншім учням.

 

Письмові вправи

Нам залишилось перемогти останнього злого Многокутника, розв’язавши задачі з підручника.

№ 345. Р = 16 + 22 + 28 = 66 (см).

Відповідь: 66см.

 №348. Р = 24 + (24 + 18) + (42 : 2) = 24 + 42 + 21 = 87 (см). 

Відповідь: 87см

 № 350. 1) Р = 13 + 8 + 8 = 29 (см);

2) Р = 29 см, основа – 15 см.

Бічна сторона – 7см.

Відповідь: 29 см, 17 см, 7см.

  VІІ. Підсумок уроку

Ось і настав час підсумувати результати нашої діяльності на уроці.

Гра « Знайди домівку»

Завдяки вашій гарній роботі на уроці ми перемогли злих Многокутників і тепер Трикутники можуть повернутися у своє місто. Необхідно поселити їх на відповідну  вулицю. Коментарі учнів (наприклад): Я мешканець вулиці гострокутних трикутників, тому, що всі мої кути гострі.

 Цікавинки про трикутники.

Вдячні мешканці міста трикутників вирішили розповісти вам цікаві факти про себе.

       Трикутник – один з найпотужніших і універсальних символів. Рівносторонній трикутник – чоловічий сонячний знак, який представляє божество, вогонь, життя, серце, гору і сходження, благополуччя, гармонію і королівську владу.

      Трикутники, що перетинаються, утворюючи гексаграму, символізують синтез, союз протилежностей.

      Землеміри Стародавнього Єгипту для побудови прямого кута користувались таким способом. Мотузок ділили вузлами на 12 рівних частин і кінці зв'язували. Потім мотузок розтягували на землі так, щоб утворився трикутник зі сторонами 3,4 і 5 поділок. Кут трикутника, протилежний до сторони, яка має 5 поділок, був прямий (32 + 42 = 52). У зв'язку  з таким способом побудови прямого кута трикутник із сторонами 3, 4, 5 од. називають єгипетським.

      У Атлантичному океані є місце, що за формою нагадує трикутник. Це місце, розташоване між Бермудськими островами, державою Пуерто-Ріко, півостровом Флорида і називається “Бермудським трикутником”. А ще його називають “диявольський трикутник”, “трикутник проклятих”. Загадковість його полягає в тому, що в ньому безслідно зникають кораблі і літаки. Природа “бермудського трикутника” залишається  невиясненою  і  по цей день.

      

VІІІ. Оцінювання учнів

Сьогодні ми довели, що без математики не можлива успішна діяльність будь-якої людини. Ви плідно попрацювали, тому отримуєте наступні оцінки.

 

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати §14, скласти  кросворд за темою «Трикутник».

Виконати  №344, 346, 349.

 

Х. Рефлексія

Обери смайлик відповідно до свого настрою в кінці уроку.